Всеукраїнський експеримент «Професійна орієнтація у Новій українській школі»
З серпня 2021 року заклад бере участь у новому Всеукраїнському експерименті «Професійна орієнтація у Новій українській школі» (наказ МОН від 10.08.2021 р. №901). Учасниками експерименту стали здобувачі освіти 3-І класу (кл. кер. Пшеничнюк В.В.) та 4-А класу (кл. кер. Пасічник І.Л.).
У 2022-2023 н.р. учасниками експерименту є здобувачі освіти 5-А класу (кл. кер. Каракуля О.Ю.) та 4-І класу (кл. кер. Пшеничнюк В.В.).
З 2023-2024 н.р. залучено до експериментальної діяльності майбутній 3-І клас з класним керівником Кириловою О.А.
Рішенням педагогічної ради № 1 від 29.08.22 р. у 2022-2023 навчальному році на базі 5-А класу було продовжено роботу в експерименті «Професійна орієнтація у Новій українській школі» у межах інтегрованого курсу «Здоров’я, безпека та добробут» за модельною навчальною програмою «Здоров’я, безпека та добробут. 5-6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (автори: Шиян О., Волощенко О., Гриньова М., Дяків В., Козак О., Овчарук О., Седоченко А., Сорока І., Страшко С.).
Експериментна діяльність проводиться вчителем історії та правознавства, класним керівником 5-А класу – Ольгою Каракулею за підтримки адміністрації закладу.
У межах курсу упродовж 2022-2023 н.р. вже опрацьовано з дітьми матеріали посібників «Доглядаємо за тваринами», «Професії, що оберігають та рятують», «Працюємо з природою». Також заплановано ознайомлення з посібником «Мандрівні професії».
У ході роботи з матеріалами, наданими видавництвом, діти ознайомлюються із професіями певного спрямування, дізнаються про їхні особливості, визначають власні риси характеру та здібності, виконують творчі роботи, працюють над проєктами, пробують себе у різних професійних ролях, зустрічаються із представниками даних професій, відвідують вищі навчальні заклади.
У період із 21 вересня по 12 жовтня 2022 року учні 5-А класу працювали над вивченням професій, які доглядають за тваринами. В даний період навчання відбувалося в онлайн формі. Діти дізналися про професії: ветеринар, зоотехнік, єгер, лісівник, грумер. Завдяки чудовим відео матеріалами за покликаннями із посібника учні побачили, ким можуть працювати тварини, як відбуваються їхні тренування, як тварини допомагають людям з обмеженими можливостями тощо.
Мал. 1. Собаки рятівники
Мал. 2. Якими видами спорту можуть займатися собаки
Під час вивчення професій, які доглядають за тваринами велика увага зверталася на тварин, занесених до Червоної книги, на проблеми зоопарків та тримання тварин у неволі, на наявність в Україні природних заповідників, а також на розуміння людьми емоцій, характеру та потреб тварин. І, звичайно ж, відбулося знайомство з домашніми улюбленцями дітей. Цікавою формою роботи для учнів стало створення оригамі-зоопарку та підготовка листівок до Дня захисту тварин.
Мал. 3. Оригамі-зоопарк
Мал. 4. Листівка до Дня захисту тварин
Мал. 5. Домашні улюбленці 5-А класу
Починаючи з 2-го по 30-те листопада 2022 року діти працювали з посібником «Професії, що оберігають та рятують». Навчання відбувалося в онлайн формі. На уроках здобувачі з’ясували важливість професій пожежника та поліцейського, особливо у сучасних реаліях життя, коли в Україні йде війна. Ознайомилися із режимом дня представників цих професій, із умовами праці та визначили риси характеру та значення фізичної підготовки для представників цих професій. Навчилися розрізняти рятівні лого, створили пам’ятки безпечної поведінки вдома та на вулиці, провели експеримент із дактилоскопії
Мал.6. Форма пожежника
А також у межах співпраці із Вінницьким торговельно-економічним інститутом відвідали онлайн заняття «Безпечне спілкування в соціальних мережах», зустрілися із представницею кіберполіції міста Вінниці і випробували свою фізичну підготовку на занятті «Fitnes mix».
Мал.7. Безпечне спілкування в соціальних мережах
Мал.8. Зустріч із представником кіберполіції
Мал. 9. «Fitnes mix»
З 30 січня до 27 лютого 2023 року були проведені уроки за посібником «Працюємо з природою». Учні ознайомилися з професіями агронома, фермера, озеленювача, ґрунтознавця, флориста тощо, відвідали онлайн екскурсії ботанічних садів України. Під час вивчення даних професій найбільше часу ми приділили проведенню проєктих робіт, дослідам та експериментам. Зокрема, учні взяли участь в таких активностях:
- готували проєкти на теми: «Від зернятка до паляниці», «Чотири пори року яблуні», «Мій ідеальний парк»;
Мал. 10. Проєктна діяльність
Мал. 11. Творчі роботи
- виконували творчі роботи: «Квіткова листівка-оригамі», «Овочевий креатив: створюємо штампи – відбитки з овочів та фруктів»;
Мал. 12. Дослідницька робота
Мал. 13. Визначення безпечності харчових продуктів
- проводили дослідницьку роботу: «З чого складається ґрунт і хто в ньому живе», «Сіті-фермерство – це легко і корисно», «Вирощування розсади овочів або квітів»;
- відвідали заняття «Визначення безпечності харчових продуктів» і «Якість та безпечність питної води» у межах співпраці з Вінницьким торговельно-економічним інститутом;
- відвідали екскурсію на підприємство «Ecoliya»
У квітні 2023 року відбулося ознайомлення дітей з посібником «Мандрівні професії». Заплановані пізнавальні екскурсії, дослідження та експерименти. Буде цікаво!
Робота вчителя у цьому експерименті є цікавою та відповідальною. Вона вимагає ретельної підготовки, основою якої є матеріали з посібників, надані видавництвом.
Підсумовуючи проведену роботу на цьому етапі, можна стверджувати, що цей експеримент є пізнавальним для учнів 5-А класу. Діти виконують різні види робіт, висловлюють думки щодо того, чи бачать вони себе в певній професії, чи ні. Якщо дитина залишилася байдужою до певної професії, це теж є результатом, адже потрібно продовжувати пошуки себе у світі професій. Саме це планується у подальшій роботі над експериментом.
Висновки заступника директора закладу
Сороколіти Ірини Миколаївни
В межах есперименту та покращення освітнього процесу здобувачів 5-А класу задіяно в програмі співпраці з Вінницьким торгівельно-економічним інститутом. Серія заходів запланованих викладацьким складом інституту є чудовим продовженням експерименту, а саме:
- квест гра "Національна валюта - гривня" (кафедра обліку та оподаткування);
- комунікації в соціальних мережах ( кафедра іноземної філології та перекладу);
- туристична вікторина "Подорож країними світу" (кафедра туризму та готельно-ресторанної справи);
- туристична вікторина "Туристична Україна" (кафедра туризму та готельно-ресторанної справи);
- визначення безпечності харчових продуктів (кафедра товарознавства, експертизи та торгівельного підприємництва);
- якість та безпечність питної води (кафедра товарознавства, експертизи та торгівельного підприємництва);
- моя кібербезпека (кафедра права);
- Fitness mix (кафедра фізичного виховання та спорту).
У лютому 2023 року проведено круглий стіл «Сучасні методи профорієнтації»:
Відео 1
(https://drive.google.com/file/d/14tBHkGs8b1ctilKa64zTSNbdN8CGYXnh/view?usp=sharing )
Відео 2
(https://drive.google.com/file/d/1aKXceXM0osykpuHClZzJQptXk6miE_7h/view?usp=drive_link)
Відео 3
(https://drive.google.com/file/d/1hBsvSjDcCmAvp0bqAcSjUaolHM_tRvKr/view?usp=drive_link )
Також взяли участь в розіграші комплекту посібників на сторінці Фейсбуку «Професійна орієнтація в НУШ» та стали переможцем, приз – комплект посібників , у який входять посібники “Професії, що оберігають і рятують”, "Будівельні професії", “Доглядаємо за тваринами", "Кухарська справа", "Мандрівні професії", "Інженерні професії".
7 квітня 2023 року у закладі проведено науковo-патріотичний ярмарок «STREAM-fest» РАЗОМ до ПЕРЕМОГИ, який проведено в рамках проєкту «НАШ STEM – ліцей» та експериментальної діяльності. В ході ярмарку реалізовано продукцію виготовлену здобувачами освіти на суму понад 130 тис. грн. На виручені кошти придбано дрон для ЗСУ
Приклад продукції, яку виготовили здобувачі 5-А класу:
Відео 1
(https://drive.google.com/file/d/1tkH-3N0XafyLgr3uRfChHbM2cVXz7r9C/view?usp=drive_link )
Відео 2
(https://drive.google.com/file/d/1ervJ1zm8CdJuMU2yYRTAQnbphcHj4D9K/view?usp=drive_link )
19 травня 2023 року адміністрацію закладу запрошено у Вінницьку академію безперервної освіти для звіту про роботу в експерименті.
Повний звіт по експерименту у ВАБО
(https://drive.google.com/file/d/19pyz0d5QK9-3W16e7v_tFuKKyVgDdkZH/view?usp=drive_link )
Анкетування батьків
В анкеті було запитання «Який захід ви можете запропонувати з професійної орієнтації для учнів вашого класу?» , то саме батьки можуть надати допомогу по профорієнтації виходячи зі своїх професій та спеціальностей, а також можливостей та зв’язків зі стейкхолдерами.
Відгуки батьків
про доцільність проведення експерименту «Профорієнтація в НУШ»
Протягом останнього півріччя (в розрізі експериментальної програми) учні 5 класу НУШ мали змогу ознайомитись з комплексним підходом щодо професійної самореалізації. Слід відмітити, що високий методичний рівень проведення занять, їх інноваційність, що адаптована згідно віку учнів, фаховість, відповідність сучасним вимогам до організації навчального процесу визначає ряд переваг нововведення, серед яких: можливість визначення учнем провідних здібностей, професійних інтересів, а також покращення мотивації щодо навчання.
Формування в учнів уміння аналізувати вимоги різних професій, можливість визначити ними уподобання щодо трудової діяльності у розрізі психологічної структури особистості та поєднання індивідуальних та суспільних інтересів дозволяють визначити актуальність проведення експерименту та необхідність його подальшого проведення, у тому числі з залученням потенційних роботодавців.
(Вікторія Мирончук, мама учениці 5-А класу Соломії Шевченко)
------
В цьому навчальному році моя дитина в 5 класі продовжила роботу над експериментом «Профорієнтація в НУШ». На мою думку, цей експеримент має користь та дає можливість познайомитись з майбутніми професіями та визначитись в майбутньому.
Завдяки цим заняттям дитина відкрила в собі здібності до природничих наук, до роботи з навколишнім середовищем. Вона почала глибоко цікавитись біологію, екологією, проявила інтерес до фермерства. Дитина стала впевнена, що ким би не працювала в майбутньому, зможе використовувати набуті знання в своїй професії. Адже її робота з рослинами і спостереження за ними допоможуть використовувати ці навички і у професіях , які навіть не тісно пов’язані з природничими науками і рослинами.
Цей досвід справді корисний і безцінний.
(Інна Фащіліна, мама учениці 5-А класу Фащіліної Вікторії)
------
Я вважаю, що " Профорієнтація в НУШ" є корисним предметом для наших діток. Оскільки він дає їм можливість візуально на практиці ознайомитися з тими чи іншими професіями та мати уявлення як це все працює. Створити власну думку про переваги та недоліки тієї чи іншої професії, що в кінцевому результаті допоможе дітям обрати ту професію, яка їм до душі та найбільше підходить. Крім того, спільні походи по різним підприємствам згуртовують діток та роблять їх дружнішими.
(Олена Шлінчук, мама учениці 5-А класу Шлінчук Маргарити)